غنی فایل

فروشگاهی برای فرهنگیان، دانشجویان، دانش آموزان و...

غنی فایل

فروشگاهی برای فرهنگیان، دانشجویان، دانش آموزان و...

غنی فایل
امیدوارم در وب ما لذت کافی را ببرید.
آخرین مطالب
نویسندگان
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۲۴ تیر ۰۰، ۱۱:۰۰ - آلپ صنعت
    عالی
  • ۲۸ تیر ۹۸، ۱۹:۰۴ - ⠀⠀
    ⠀⠀

تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی راقرار دادهیم. تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی در قالب فایل ورد و قابل ویرایش آماده خرید و دانلود می باشد. این تحلیل محتوا مطالعات در همایشی ملی نیز به چاپ رسیده است.

لینک خرید

تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی
تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی[/caption]

در ادامه توضیحات تکمیلی تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی به روش ویلیام رومی را مشاهده می کنید.

شماره پست: ۲۶۴ دویست و شصت و چهار.

تعداد صفحات: ۱۱ یازده صفحه.

فرمت فایل: ورد word و قابل ویرایش.

موضوع: تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی.

برای خرید این تحلیل محتوا به روش ویلیام رومی بر روی دکمه خرید و دانلود کلیک کنید.


سال انتشار: ۱۳۹۶.
محل انتشار: سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران.
کد COI مقاله: CTCONF03_277.
زبان مقاله: فارسی.
حجم فایل: ۷۴۳.۰۹ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۱ صفحه با فرمت word قابل دریافت می باشد).

چکیده :
هدف از نوشتن این مقاله، بررسی کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی از منظر فعال یا غیر فعال بودن است. در تحلیل این کتاب از روش ویلیام رومی استفاده شده است. در این پژوهش متن اصلی، تصاویر و تعداد فعالیت های کتاب مورد بررسی قرار گرفت.

در این تحقیق متن اصلی بخش های مختلف کتاب )جامعه شناسی، جغرافیا و تاریخ( به صورت جداگانه مورد تحلیل قرار گرفته و نتیجه به دست آمده نشان دهنده آن است که بخش جامعه شناسی نسبت به دو بخش دیگر از ضریب درگیری بالاتری برخوردار است و بخش تاریخ ضریب درگیری بسیار پایینی دارد.

ضریب درگیری متن، تصاویر و فعالیت ها به ترتیب ۰٫۱۴ ، ۰٫۲۵ و ۰٫۹۶ به دست آمد. کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی در بخش های متن اصلی و تصاویر از ضریب درگیری پایینی برخوردار است ولی تعداد فعالیت های آن مناسب است .

واژگان کلیدی: مطالعات اجتماعی، روش ویلیام رومی، ضریب درگیری، ششم ابتدایی.

 مقدمه :
محتوای کتاب درسی بیشترین اهمیت را در زمینه آموزش دانش آموزان داراست و اگر بدانیم که در سیستم آموزشی، همه دستورها از مرکز به تمام مناطق فرستاده شده و لازم الاجراست (سیستم آموزش و پرورش متمرکز)، اهمیت آن را چند برابر احساس می کنیم (سیدی ،۱۳۸۹).

ازآن جا که نظام آموزش وپرورش متمرکز است و تمام دستورات از مرکز صادر می شود، انتظار می رود که محتوای کتاب درسی با دقت زیاد نگاشته شود، چون کاستی در آن برای کل سیستم عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت. محتوا باید جذاب و متناسب باشد و دانش آموزان را به کنکاش واداشته و بهترین نتیجه را تضمین کند. کتاب درسی یکی از عوامل اساسی رشد و توسعه یادگیری شناختی کودکان درجهان امروز است ( ایمانی و مظفر، ۱۳۸۳) .

براین اساس لازم است محتوای کتاب درسی را تحلیل کرده و کاستی های آن را متذکر شویم .
تحلیل محتوا یک علم و روش تحقیق است که در زمینه کتب درسی به دلیل اهمیت موضوع، طرفداران زیادی پیدا کرده است. "هدف از تحلیل محتوا، یافتن نسبت بین اهداف و محتوا به منظور بهبود محتوای موجود می باشد"(سمیعی واقضل خانی، ۱۳۹۲ ) .

"بررسی کتاب های درسی به دلایلی همچون شناسایی نقاط قوت و ضعف ضروری است" (جعفری هرندی و میرشاه جعفری ،۱۳۸۹ ) . کتب درسی به دلایل مختلف به صورت کمی یا کیفی مورد تحلیل قرار می گیرد، البته این تحلیل نوعی تحلیل ظاهری است و ما نمی توانیم پیام نهفته متن را تحلیل کنیم. "بولا معتقد است که تحلیل گر با ظاهر پیام درگیراست و نمیتواند انگیزه نویسنده و واکنش خواننده متن پیام دریافتی راحدس بزند" ( بولا، ۱۳۶۲؛ به نقل از حسن مرادی، ۱۳۸۸، ص ۱۱۶ ).

نرگس حسن مرادی از جمع بندی تعاریف تحلیل محتوا به این نتیجه رسیده است که "تحلیل محتوای کتاب درسی یک شیوه پژوهشی، دقیق، عمیق و پیچیده است که از طریق تجزیه متون تعیین تعداد مفاهیم و واژهای درون متن می پردازد تا ارتباط بین مفاهیم، معانی، تاکیدات و دلالت ها را مشخص کند و در ورای توصیف و طبقه بندی مقوله های موجود در پیام آشکار از طریق درک موقعیت و شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نویسنده به تفسیر آثار و پیامدهای پیام در فراگیر بپردازد" (حسن مرادی، ۱۳۸۸، ص ۱۱۷).
در این مقاله، محتوا از منظر فعال بودن و غیر فعال بودن مورد بررسی قرار گرفته است. ویلیام رومی معتقد است چنانچه محتوا به گونه ای ارئه شود که روحیه ی کشف را در فراگیر به وجود آورد تا او خود به دنبال پاسخ سوالاتش باشد، نتایجی را که به دست می آورد فعالیت او را برای یادگیری بیشتر تقویت می کند.

وی چنین محتوایی را فعال می نامد و در مقابل محتوایی که صرفاً با ارائه دانش و اطلاعات، حقایق و مفاهیم را معرفی و سپس نتایج و اصول کلی را مطرح می سازد، محتوای غیر فعال می نامد (رومی، ۱۹۶۸؛ به نقل از حسن مرادی، ۱۳۸۸، ص ۱۳۹).

نحوه استناد به مقاله :

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
آتش زر, محمد؛ محمد پرواک؛ احمد جعفری زاده و عبدالقادر مربوطی، ۱۳۹۶، تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی، سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی،.l

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (آتش زر, محمد؛ محمد پرواک؛ احمد جعفری زاده و عبدالقادر مربوطی، ۱۳۹۶).
برای بار دوم به بعد: (آتش زر؛ پرواک؛ جعفری زاده و مربوطی، ۱۳۹۶).

 لینک خرید


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی