غنی فایل

فروشگاهی برای فرهنگیان، دانشجویان، دانش آموزان و...

غنی فایل

فروشگاهی برای فرهنگیان، دانشجویان، دانش آموزان و...

غنی فایل
امیدوارم در وب ما لذت کافی را ببرید.
آخرین مطالب
نویسندگان
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۲۴ تیر ۰۰، ۱۱:۰۰ - آلپ صنعت
    عالی
  • ۲۸ تیر ۹۸، ۱۹:۰۴ - ⠀⠀
    ⠀⠀

در این پست از درسی فایل پروپوزال بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر اضطراب ، افسردگی و تکانشگری افراد دارای اختلال شخصیت مرزی را برای شما قرار داده ایم..

 

لینک خرید و دانلود

 

پروپوزال بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر اضطراب ، افسردگی و تکانشگری افراد دارای اختلال شخصیت مرزی در قالب فایل ورد و قابل ویرایش آماده خرید و دانلود می باشد.

در ادامه توضیحات تکمیلی را مشاهده می نمایید.

شماره پست:

تعداد صفحات: ۱۸ صفحه.

فرمت فایل: ورد و word قابل ویرایش.

عنوان پروپوزال به فارسی:
بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر اضطراب ، افسردگی و تکانشگری افراد دارای اختلال شخصیت مرزی

عنوان  به انگلیسی:
Review the effectiveness of schema therapy on anxiety, depression and impulsivity of people with borderline personality disorder

کلمات کلیدی: اختلال شخصیت مرزی -طرحواره – طرحواره های ناسازگار - طرحواره درمانی – اضطراب صفت – اضطراب حالت- افسردگی – تکانشگری

بیان مسئله:
شخصیت۱ ، الگوی خاصی از افکار، احساسات و رفتار منحصر به فرد است. شخصیت ناشی از درون فرد و نسبتاً مداوم و پایدار در طول زندگی است به گفته اریک اریکسون ۲ ، در هر مرحله از زندگی ، شخصیت ، نقش عمده‌ای در توسعه مهارت‌های شخصیتی و روانی۳ دارد . در طول هر مرحله، فرد با یک بحران روانی ۴ توسعه روبرو می‌شود که به عنوان نقطه عطفی در توسعه شخصیتی او است.(چری ۵ , ۲۰۱۲)
روان‌شناسان شخصیت، ویژگی‌های منحصر به فرد از افراد، و نیز به شباهت‌ها میان گروه‌هایی از مردم علاقه‌مند شده است. شخصیت سازمان یافته و سازگار است. شخصیت باعث ایجاد اتفاقات می‌شود.هر فرد بر اساس شخصیت خود به محیط پاسخ می‌دهد تنظیمات شخصی هر فرد تحت تأثیر شخصیت فرد است. شخصیت برابر هویت۶ است ( اشنایدر۷ و اسمیت۸ , ۲۰۰۴ )
اختلال شخصیت مرزی۹ یک اختلال متداول و ناامید کننده است که با آشفتگی اساسی و اختلال در کنش۱۰ مشخص می‌شود.این اختلال الگوی فراگیر مزمنی از ناتوانی در زمینه‌های عاطفی ۱۱ , رفتاری۱۲ ، روابط بین فردی۱۳, هویت و شناخت۱۴ را در بر می‌گیرد . (لیب ۱۵، زنارینی۱۶ ، شمال ۱۷ لینهان۱۸ و بهس ۱۹ , ۲۰۰۴ )


BPD 20 یکی از شایع‌ترین اختلالات در بیماران بستری و در مراجعان به کلینیک‌های روان شناسی و روان پزشکی است (نوردهال۲۱ و ناسیتر ۲۲, ۲۰۰۵ ) (سادوک ۲۳و سادوک , ۲۰۰۰ ) در میان افراد مبتلا به اختلال شخصیت ، گروه زندیانیان بیشترین طیف را تشکیل می‌دهند (روتر۲۴ ، ۲۰۰۲).آمار جهانی نشان می‌دهد که شیوع اختلالات شخصیت ، به ویژه اختلال شخصیت مرزی در حال افزایش است به طوری که برخی مؤسسات نرخ ۹/۵ درصد را برای جامعه‌ی نرمال گزارش داده‌اند (گرانتز۲۵ ، تول۲۶ و گاندرسون۲۷ ، ۲۰۰۸) اکثر افراد مبتلا به BPD (50درصد ) در دوره‌ی سنی ۱۸ تا ۲۵ سال تشخیص داده می‌شوند.(گاندرسون۲۸ ،۲۰۰۹).
بیماران مبتلا به BPD در مرز بین نوروز۲۹ پسیکوز۳۰ قرار گرفته و با بی ثباتی فوق‌العاده عاطفه , خلق۳۱ رفتار و روابط شیئی مشخص هستند . این اختلال را اسکیزوفرنی سرپایی۳۲ ، شخصیت "انگار که " اسکیزوفرنی شبه نوروتیک ، منش پسیکوتیک و شخصیت بی ثبات از نظر هیجانی خوانده می‌شود (دیوسون۳۳ و جانسون۳۴ ، ۲۰۰۷ )
۱- Personality 2- Erikson
۳- Mental 4- Psychological Crisis
۴- Cherry 6- Identity
۷- Schneider 8- Smith
۹- borderline personality disorder 10- Act
۱۱- Emotional 12- behavioral
۱۳- interpersonal relationships 14- recognition
۱۵- Lieb 16- Zanarini
۱۷- Schmahl 18- Linehan
۱۹- Bohus 20- Borderline Personality Disorder
۲۱- Nordahl 22- Nysaeter
۲۳- Sadock 24- Rotter
۲۵- Grantz 26- Tull
۲۷- Gunderson 28- Gunderson
۲۹- nevrose 30- psychose
۳۱- mood 32- Outpatients Schizophrenia
۳۳- Davison 34- Johnson

با توجه به پژوهش فوق ، یکی از اختلال‌هایی که در افراد BPD مورد بررسی قرار گرفته است ، اختلال افسردگی۱ است.اختلال افسردگی یک اختلال عود کننده می‌باشد . بیشتر افرادی که برای اولین بار مبتلا می‌شوند ، حتی در صورت بهبودی کامل نیز دوره‌هایی از عود را تجربه می‌کنند (کلارک۲, بک۳ ,آلفورد۴ و ویلی۵ ، ۲۰۰۱) , ( انگرام۶ , میراندا۷ و سگال۸، ۱۹۹۸) افسردگی اختلالی مزمن و عود کننده است که میزان ابتلا به این اختلال به طور فزاینده‌ای در نسل جدید در حال افزایش است (هولان۹ و همکاران (۲۰۰۷ ) ، به نقل از نقی زاده ، ۱۳۹۰ ) بیشتر پژوهش‌هایی که تا به حال در مورد افسردگی صورت گرفته ، بر علامت شناسی خلق یا فراورده‌های شناختی افسردگی تمرکز داشته‌اند.
در اختلال افسردگی میزان نشخوارهای ذهنی فرد درباره‌ی موضوعات منفی افزایش یافته و بیمار درباره‌ی وقایع ناخوشایند گذشته ، مشغله‌های ذهنی جاری و درباره‌ی آینده احساس بدبینانه‌ای دارد.منظور از نشخوارهای ذهنی ، نگرانی۱۰ ، حوا سپرتی۱۱ ، سو گیری‌های توجه ، لغزش‌های حافظه ، سرگردانی ذهنی ، رویاپردازی ، توجه بر خود ، افکار وسواسی ۱۲ و فرایندهای ذهنی مزاحمی هستند که منجر به تداخل در فعالیت‌های شناختی می‌شود (کلارک ، ۲۰۰۵)
اگر چه تحقیق بر روی آسیب پذیری های وابسته به خلق همراه با اختلال شخصیت مرزی (BPD)، عمدتاً بر نقش ضربه تجاوز، بی ثباتی عاطفی، و آسیب پذیری عاطفی متمرکز شده است، شواهد نشان می‌دهد که حساسیت اضطراب (AS) 13نیز برای اختلال شخصیت مرزی ممکن است آسیب پذیری را افزایش می‌دهد. این مطالعه اطلاعات اولیه در رابطه بین AS و اختلال شخصیت مرزی، فراهم می‌کند ، و اینکه آیا رابطه بین حساسیت اضطرابی و اختلال شخصیت مرزی با اجتناب تجربی با واسطه یعنی تلاش برای اجتناب از تجارب ناخواسته، داخلی مانند اضطراب. یافته‌ها نشان می‌دهد که اختلال شخصیت مرزی سرپایی, سطوح بالاتری از حساسیت اضطرابی را نسبت به اختلال شخصیت بدون مرزی مشخص است .

لینک خرید و دانلود
اختلالات اضطراب یکی دیگر از شایع‌ترین گروه‌های اختلالات روانی را تشکیل می‌دهد و میزان شیوع ۱۲ ماه ی آن ۷/۱۷ درصد است. (سادوک ، ( ۲۰۰۳ ) ، ترجمه‌ی پور افکاری ، ۱۳۸۵) تقریباً یک قرن پیش ، فروید اصطلاح نوروز را ابداع کرد که به اعتقاد او از لیبیدو۱۴ مهار شده ناشی می‌شود.اضطراب۱۵ را همه‌ی انسان‌ها تجربه می‌کنند.یک احساس منتشر و بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسی است اما مجموع علایمی که هنگام اضطراب وجود دارد ، بین افراد متفاوت است . (سادوک ، ( ۲۰۰۳ )، ترجمه‌ی پور افکاری ، ۱۳۸۵)
اضطراب به دو شکل دیده می‌شود:اضطراب صفت۱۶ و اضطراب حالت۱۷ .برخی از افراد گاهی اوقات ممکن است احساس وحشت‌زدگی کنند. آن‌ها در حالتی از اضطراب به سر می‌برند و به آن اضطراب حالت گفته می‌شود.دسته‌ی دیگری از افراد مضطرب وجود دارند که همواره مضطرب هستند.آن‌ها آمادگی اضطراب را دارند و نوعی اضطراب مزمن را تجربه می‌کنند که به آن اضطراب صفت گفته می‌شود(ال۱۸ و همکاران ترجمه‌ی سید محمدی , ۱۳۸۶ )

۱- Depression 2- Clarc
۳- Beck 4- Alford
۵- Wiley 6- Ingram
۷- Miranda 8- Segal
۹- Hollan 10- Concerns
۱۱- Distraction 12- Obsession
۱۳- Anxiety sensitivity 14- Libido
۱۵- Anxiety 16- Trait anxiety
۱۷- State anxiety 18- David ell

[caption id="attachment_24399" align="alignnone" width="261"]پروپوزال بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر اضطراب ، افسردگی و تکانشگری افراد دارای اختلال شخصیت مرزی پروپوزال بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر اضطراب ، افسردگی و تکانشگری افراد دارای اختلال شخصیت مرزی[/caption]

نتایج نشان داد که اختلال شخصیت مرزی آسیب پذیری های وابسته ، آسیب‌های وابسته به خلق و تکانشگری۱ را تحت تأثیر قرار دهد. (گراتز و همکاران ، ۲۰۰۸) . سومین متغیر مورد پژوهش اختلال تکانشگری می‌باشد. تکانشگری نیز به رفتارهای مربوط به عجله، خود انگیختگی، بی صبری، و یا عدم توجه به عواقب ناشی از عمل استفاده می‌شود .این اختلال از ویژگی‌های مهم تعدادی از اختلالات روانی، از جمله اختلالات مصرف مواد۲ وBPD است (دیو۳ و لوکستن۴ , ۲۰۰۴) تکانشگری هسته اصلی بروز علایم گوناگون در طیف گسترده‌ای از اختلال‌های روان‌پزشکی است (اختیاری و بهزادی ، ۱۳۸۰) تکانشگری به طور قابل توجهی در میان افراد مبتلا به دبیرستان و یا پیشرفت تحصیلی پایین‌تر شایع‌تر از افراد با تحصیلات دانشگاهی حداقل است..(چامارو۵ ، بماردی۶ ، پوتنزا۷ ، گرانت۸ ، مارش۹ ، وانگ۱۰ و بلانکو۱۱ , ۲۰۱۲ )
تکانشگری از ویژگی‌های مشترک چند از اختلالات روانی است(بلینو۱۲ ، روکا۱۳ ، ماچیارو۱۴ ، پاتریا۱۵ و بوگتتو۱۶ ، ۲۰۰۳). و یکی از پایدارترین ویژگی شخصیت در بیماران مرزی، شناخته می‌شود، (مولر۱۷، بارات۱۸ ، داورتی۱۹ ، شیمیتز۲۰ و سوان۲۱ , ۲۰۰۱ ) در خوشه B اختلالات شخصیتی سطح بالایی از پرخاشگری ( فوساتی۲۲ ، بارات ، بورانی۲۳ ، ویلا۲۴ ، گرازیلو۲۵ و مافی۲۶ ، ۲۰۰۷)، و تجاوز ضربه، از جمله رفتار خود پرخاشگرانه در میان بیماران مرزی را نشان می‌دهد (مولر و همکاران، ۲۰۰۱)( گرانو۲۷ ، گلدبرگ۲۸ ،رامیرز۲۹ و ریتزلر۳۰ ، ۲۰۰۵) .
در مطالعه‌ی جاناتان داوسن۳۱ ، روگرز۳۲ ، تیلور۳۳ و بازانیس۳۴ (۲۰۰۴) ۴۱ بیمار BPD مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه بیماران با گروه شاهد مورد مقایسه قرار واقع شدند. نتایج نشان داد ، امتیاز بندی ADSA35 (مقیاس نقص توجه) برای هماهنگی اختلال در بیماران مبتلا به BPD افزایش یافت شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که طیف وسیعی از جنبه‌های تکانشگری، باعث اختلال در تعادل، در بیماران انتخاب شده بر اساس BPD در ارتباط است.

لینک خرید و دانلود
با توجه به پژوهش‌های بالا ، به نظر می‌رسد که بیماران مبتلا به اختلالات خلقی، اضطرابی و تکانشگری ، طرحواره۳۶ های ناسازگاری داشته باشند و این منجر به تشدید نشانه‌های این اختلالات می‌شوند (یانگ۳۷ , ترجمه‌ی صاحبی و حمید پور , ۱۳۸۹) . طرحواره ها موجب سو گیری در تفسیر های ما از رویدادها می‌شوند و این سو گیری‌ها در آسیب شناسی روانی میان فردی به صورت سو تفاهم‌ها ، نگرش‌های تحریف شده ، گمانه زنی‌های نادرست ، هدف و چشم داشت‌های غیر واقع بینانه مشخص می‌شوند. (پاسکال۳۸ , کریستین۳۹ و جین۴۰ , ۲۰۰۸ به نقل از یوسفی ,۱۳۸۹ ) رویکرد مدل طرحواره درمانی برخلاف اشکال مختلف شناخت درمانی که بر حال تاکید می‌کند ، بر الگوهای خود ویرانگر ، احساس و رفتاری که از دوران کودکی فرد ریشه گرفته‌اند و در سرتاسر طول زندگی فرد تکرار می‌شوند ، تمرکز می‌کند.در غالب واژه‌های طرحواره درمانی۴۱ ، این الگوها " طرحواره های ناسازگار اولیه ۴۲ " نامیده می‌شود.(یانگ و همکاران ) ۲۰۰۳ , ( ترجمه‌ی حمید پور و اندوز , ۱۳۸۶) این دسته از طرحواره ها(ناسازگار) به رشد و شکل گیری مشکلات روان شناختی می انجامد .طرحواره های آسیب رسانی که از جریان اولیه‌ی رشد آغاز و در طول زندگی تداوم می‌یابد (نوردهال و همکاران , ۲۰۰۵ ) طرحواره های ناسازگار اولیه ، عمیق‌ترین سطح ساختار های شناختی هستند که خود را در رابطه با محیط و سایر افراد نشان می‌دهد (هافارت۴۳ و سکستون۴۴ , ۲۰۰۲)
فاسکو۴۵ و فریمن۴۶ (۲۰۰۴) معتقد است که طرحواره ها ، مفروضه‌ها یا قوانین زیر بنایی هستند که افکار و رفتارهای فرد را کنترل می‌کنند و در طول سال‌های زندگی فرد تحول یافته‌اند.محتوی طرحواره ها کلیه‌ی جنبه‌های زندگی فرد اعم از آگاهانه و یا نا آگاهانه را در بر می‌گیرد.طرحواره ها ، معنی و ساختاری که فرد به دنیا می‌آید را ایجاد می‌کند.در عین حال تحول طرحواره ها تحت تأثیر فرهنگ ، خانواده ، مذهب و عوامل مربوط به جنسیت ، سن یا شخصیت فرد قرار دارد.. طرحواره ها به عنوان باور های بنیادین ناکارآمد در نظر گرفته می‌شوند که توسط یک حمله فعال می‌شود. در حقیقت طرحواره ها ذخیره می‌شوند تا در شرایط خاص فعال شوند (جیمز۴۷ ، ریچلت۴۸ ، بالتون۴۹ ، ۲۰۰۷)

۱- Impulsivity 2- Substance use disorders 3- Dawe
۴- Loxton 5- Chamorro 6- Ingram
۷- Potenza 8- Grant 9- Marsh
۱۰- Wang 11- Blanco 12- Bellino
۱۳- Rocca 14- Marchiaro 15- Patria
۱۶- Bogetto 17- Moeller 18- Barratt
۱۹- Dougherty 20- Schmitz 21- Swann
۲۲- Fossati 23- Borroni 24- Villa
۲۵- Grazioli 24- Maffei 27- Garno
۲۸- Goldberg 29- Ramirez 30- Ritzler
۳۱- Dowson 32- Rogers 33- Taylor
۳۴- Bazanis 35- Attention-Deficit Scales For Adults 36-Schema
۳۷- Young 38- Pascal 39- Christine
۴۰- jin 41- Schima therapy 42- Early maladaptive schemas
۴۳- Hoffart 44- Sexton 45-Fusco
۴۶- Freeman 47- James 48- Reichelt
۴۹-

لینک خرید و دانلودBarton

مطالعه‌ی اختفای خود در اضطراب اجتماعی نشان می‌دهد که طرحواره ی برون رانی مرکزی با اضطراب اجتماعی رابطه دارد.طرحواره ی برون رانی یک راه اصلی برای ارزیابی مؤلفه‌های شناختی مرکزی بالقوه اختلال ، به خوبی تأثیرات بین فردی در چنین اضطرابی را ارائه می‌دهد (توماس۱ , ۲۰۰۹ )
یافته‌های هارس۲ ، اشلی۳ ، کورتین۴ و لیزا ۵ (۲۰۰۲) نشان داد که شدت افسردگی به گونه‌ای معنادار با تمام ۵ بعد طرحواره ی مفهوم سازی شده‌ی یانگ همبستگی داشته است در حالی که اضطراب شدید تر به طور معناداری تنها با بعد بازداری / مراقبت ، بیش از حد همبستگی داشته است از سوی دیگر، بر پایه نظریه شناختی بک، تجربه‌های ناخوشایند زندگی می‌تواند باعث شکل‌گیری طرحواره های ناکارآمد شود. فعال شدن این طرحواره ها به وسیله رویدادهای همخوان با طرحواره، به یک دوره افسردگی منتهی می‌شوند.
با توجه به اینکه دوره‌های افسردگی ممکن است به عنوان تجارب ناخوشایند ادراک شوند، به نظر می‌رسد که این تجارب، باورهای ناکارآمدی را در مورد افسردگی و پیامدهای آن ایجاد می‌کند. بعدها رویدادهایی که با این طرحواره ها همخوان هستند (مانند خلق منفی، بی لذتی، کاهش یا افزایش خواب و اشتها، عدم تمرکز و خستگی) منجر به فعال شدن این طرحواره و شکل‌گیری یک دوره جدید افسردگی یا به عبارت دیگر عود افسردگی می‌شوند. یافته‌های مربوط به روایی افتراقی نیز این نظریه را منعکس می‌کنند.(موتابی، فتی ، مولودی ، ضیایی ، جعفری و همکاران ، ۱۳۹۰)
در دهه‌ی گذشته رویکرد های درمانی جدید برای درمان این اختلالات معرفی شده‌اند که عمدتاً درمان جهت یابی شناختی۶ ، درمان تحولی شناختی۷ و طرحواره درمانی۸ اشاره کرد (آرنتز ، ۲۰۰۸) درمان‌های شناختی رفتاری می‌تواند باعث کاهش علایم گردد.از جمله درمان‌های شناختی رفتاری که روی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی انجام می‌شود می‌توان به رفتاردرمانی دیالکتیک۹ (CBT) ) (لیهان ۱۹۹۳) ، آگاهی بخشی مبتنی بر شناخت درمانی۱۰ (MBCT) ، نظام روان تحلیل شناختی – رفتاری۱۱ CBASP)) (مک کالوف۱۲ , ۲۰۰۰) و درمان طرحواره ای یانگ (یانگ , ۱۹۹۰) اشاره کرد.به طور کلی می‌توان گفت: سه رویکرد اصلی در درمان تکانشگری مطرح می‌باشند : الف) روان درمانی بینش محور۱۳ )مولر و همکاران، ۲۰۰۱ ) , ب) روان درمانی رفتاری – شناختی۱۴ (با هدف دست یافتن به تغییرات رفتاری با ایجاد فرآیندهای شناختی ) - ج) درمان دارویی ۱۵ (سوان۱۶ و هلندر۱۷ ، ۲۰۰۲)
به طور معمول اهداف اساسی در درمان طرحواره ای ، شناسایی طرحواره های ناسازگار اولیه ، تایید اعتبار نیاز های هیجانی نامناسب ، تغییر باور های ناکارآمد و طرحواره های ناسازگار برای عملکرد بهتر ، تغییر الگوهای زندگی و سبک‌های مقابله‌ای ناسازگار و فراهم کردن محیطی برای یادگیری مهارت‌های انطباقی است (اسپری۱۸ , ۲۰۰۶) در سال‌های اخیر طرحواره درمانی برای اختلال شخصیت مرزی به کار برده می‌شود (فارل۱۹ ؛ شاور۲۰ و وبر۲۱ , ۲۰۰۹)(نادورت۲۲ ،آرنتز،اسمیت،گیسین۲۳ ،بلو۲۴ ،ایکلنبون۲۵ ،اسپینهاون۲۶ ،وان آسلت۲۷ ،وندینگ۲۸ و وان دک۲۹, ۲۰۰۹) برخی از متخصصان معتقدند که می‌توان درمان با طرحواره را برای سایر اختلالات نیز استفاده کرد( اسپری , ۲۰۰۶ ) اما یانگ نیز بر استفاده از طرحواره درمانی برای این اختلال بیشتر تاکید می‌کرد وی با همکاری کلوسکو۳۰ و ویشار۳۱،(۲۰۰۳) برآورد کمی طرحواره های نابهنجار افراد نگران و غیر نگران نشان داد که طرحواره های خود مربوط به ترس از افراد نگران با درجاتی در نابهنجاری مشخص می‌شود (ونزول۳۲ , براندل۳۳ ، کر۳۴ و پوراث۳۵ ، ۲۰۰۷ )

لینک خرید و دانلود
۱- Thomas 2- Harris 3- Ashley
۴ -Curtin 5- Lisa 6- Cognitive orientation therapy
۷- Developmental Cognitive Therapy 8- Schema Therap 9- Dialectical behavioral therapy
۱۰- Mindfulness-Based Cognitive Therapy 11- Cognitive behavioral analysis system of psychotherapy
۱۲- McCullough 13- Insight-Oriented Psychotherapy 14- cognitive-behavior psychotherapy
۱۵- pharmacologic treatment 16- Swann 17- Hollander
۱۸- Sperry 19-Farrell 20-Shaw
۲۱- Webber 22- Nadort 23- Giesen
۲۴- Bloo 25- Eikelenboom 26- Spinhoven
۲۷- van Asselt 28- Wending 29- van Dyck
۳۰- klosko 31- weishaar 32- Wenzel
۳۳- Brendle 34- Kerr 35- Purath

[purchase_link id="24396" text="خرید" style="button" color="blue"]

در سال‌های اخیر ، طرحواره درمانی بیشتر برای اختلال شخصیت مرزی به کار برده شده است ( فارل و همکاران ۲۰۰۹)(نادورت و همکاران ,۲۰۰۹ ) اما برخی از متخصصان معتقدند ، می‌توان درمان طرحواره ای را برای سایر بیماری‌های روانی بسیط کرد(اسپری , ۲۰۰۶)
وجه مشترک بین اختلال اضطراب و BPD در دو سطح می‌توان بررسی کرد ۱-افکار خود آیند منفی ۲-فرض‌ها و قواعد ناکارآمد که هر ۲ را می‌توان طرحواره های ناسازگار نامید.
درمان مبتنی بر طرحواره از بسط دادن مفاهیم و درمان‌های شناختی سنتی توسط یانگ و همکارانش در سال ۱۹۹۰ گسترش یافت . این درمان بر آن بوده تا جنبه‌های شناخت درمانی ، رفتار درمانی ، گشتالت درمانی ، روابط موضوعی ، مدل‌های دلبستگی و روان تحلیل گری را در خود جای دهد.طرحواره درمانی جنبه‌های گسترده‌ای از زندگی فرد را در بر می‌گیرد و اساساً برای مشکلات رفتاری و هیجانی که دوام زیاد دارند ، به کار برده می‌شود (یانگ ، کلوسو و ویشار , ۲۰۰۳)
همچنین پژوهشگران دیگر نیز در یافته‌های خود ، اثر بخشی درمان متمرکز بر طرحواره درمانی را در کاهش نشانه‌های مرضی تاکید کرده‌اند (سسرو۱ و یانگ , ۲۰۰۱)(بال۲ ,میچل۳,مالهی۴ و اسمیت , ۲۰۰۳ )(نوردال و همکاران , ۲۰۰۵)(مانسی۵ , ۲۰۰۷) به عنوان نمونه ، مفید بودن طرحواره درمانی در درمان اضطراب تایید شده است. (یانگ و همکاران ) ۲۰۰۳( ترجمه‌ی حمید پور و اندوز , ۱۳۸۶)
در درمان طرحواره ای ۵ سازه‌ی نظری متصور است :
طرحواره های ناسازگار اولیه ۲- قلمروهای طرحواره ۳- تداوم طرحواره ۴- اجتناب طرحواره ۵-جبران طرحواره
به طور معمول اهداف اساسی این درمان ، شناسایی طرحواره های ناسازگار اولیه ، تایید اعتبار نیازهای هیجانی نامناسب ، تغییر باورهای ناکارآمد و طرحواره های ناسازگار برای بهبود عملکرد ، تغییر الگو های زندگی و سبک‌های مقابله‌ای ناسازگار و فراهم کردم محیطی برای یادگیری مهارت‌های انطباقی است (اسپری , ۲۰۰۶ )
علی رغم اثربخشی درمان‌های شناختی رفتاری برای اکثریت اختلالات محور ۱ (بارلو۶ ۲۰۰۸) همچنین یانگ معتقد است به دلیل عمق و گستردگی الگوهای شخصیتی مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی ، آن‌ها در برابر هر گونه تغییر ایستادگی می‌کنند و به همین دلیل درمان شناختی موفقیت کمی در این اختلال کسب می‌کند ( یانگ , ۱۹۹۰).
با توجه به تأثیر داشتن طرحواره درمانی بر روی افراد دارای اختلال شخصیت مرزی ، در این پژوهش ، سوال اصلی این است که آیا می‌توان به وسیله‌ی طرحواره درمانی ، اضطراب ، افسردگی و تکانشگری افراد BPD را کاهش داد؟

 

لینک خرید و دانلود

 

دریافت رمز پویای یکبارمصرف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی