غنی فایل

فروشگاهی برای فرهنگیان، دانشجویان، دانش آموزان و...

غنی فایل

فروشگاهی برای فرهنگیان، دانشجویان، دانش آموزان و...

غنی فایل
امیدوارم در وب ما لذت کافی را ببرید.
آخرین مطالب
نویسندگان
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۲۴ تیر ۰۰، ۱۱:۰۰ - آلپ صنعت
    عالی
  • ۲۸ تیر ۹۸، ۱۹:۰۴ - ⠀⠀
    ⠀⠀

در این پست از سایت غنی فایل بررسی تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی در سال تحصیلی1395-1394 را قرار دادیم. بررسی تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی در سال تحصیلی1395-1394 در قالب فایل ورد و قابل ویرایش می باشد. این تحللی محتوا که به روش ویلیام رومی نوشته شده است مربوط به کتاب علوم پنجم ابتدایی می باشد که در ادامه توضیحات تکمیلی آن را مشاهده می نمایید.

شماره پست: 269 دویست و شصت و نه.

تعداد صفحات: 19 صفحه.

فرمت فایل: ورد word و قابل ویرایش.

 

لینک خرید

 

چکیده :
هدف پژوهش حاظر بررسی کتاب علوم تجربی پنجم ابتدایی در سال 1395-1394از منظر ویلیام رومی و به دست آوردن ضریب درگیری دانش آموز با کتاب است .پژوهش مورد نظر از این روش جهت مشخص نمودن مقوله های فعال و غیر فعال به منظور بررسی متن،تصاویر و سوالات این کتاب مورد مطالعه قرار گرفته است و به هدف فراهم آوردن اطلاعات و ارائه پیشنهادهایی برای برنامه ریزان به منظور بهبود و اصلاح این کتاب بوده است.
جامعه آماری در بخش تحلیل محتوا برنامه درسی علوم تجربی پنجم ابتدایی بوده که نمونه آماری کل کتاب علوم تجربی پنجم به صورت هدفمند انتخاب شده است .نتایج به دست آمده بیانگر این است که متن کتاب نمره 95/0،تصاویر 82/0و سوالات05/1را کسب نموده اند .با توجه به نتایج ضریب درگیری متن و تصاویر و سوالات در محدوده فعال رومی قرار دارند.
واژگان کلیدی:تحلیل محتوا ،روش ویلیام رومی،علوم تجربی پنجم ابتدای ،مقوله های فعال و غیر فعال


مقدمه وبیان مسأله :


آموزش و پرورش یکی از اساسی ترین نهادهای جامه می باشد که وظیفه تعلیم و تربیت افراد را برعهده دارد و به طور حتم عملکرد این نهاد در بخش های مختلف فرهنگی ،اقتصادی و سیاسی و اجتماعی تاثیر گذار می باشد.
امروزه تعدادقابل توجهی از کودکان تحت آموزش های رسمی نظام آموزش و پرورش قرار می گیرند از این رو توجه به عوامل و شرایطی که عملکرد این نظام را بهبود بخشد ضروری است .یکی از عوامل برنامه درسی است در برنامه درسی نیز محتوا یکی از عناصر مهم می باشد.(قورچیان،1373،ص10)
کتاب های درسی در نظام آموزشی یکی از عناصر مهم و اساسی است.یکی از عناصر کتاب های درسی ،محتوای کتاب های درسی است که لازم است محتوا با عنوان کتاب متناسب و همسو باشد .

محتوا به عنوان عنصر اصلی و هسته مرکزی برنامه های تعلیمی و تربیتی است و همواره مورد توجه فلاسفه ،علما،مربیان تعلیم و تربیت و نظریه پردازن آموزش بوده است.
این توجه ناشی از این حقیقت است که هر اندازه هم که اهداف تعلیم و تربیت عالی بوده و دقیق و مشخص شده باشند بدون داشتن محتوای خوب و مناسب امکان تحقیق این اهداف وجود نخواهند داشت(میر لوحی،1386،ص50)
با توجه به اهمیت کتاب درسی در آموزش در نظر دارم در این مقاله کتاب علوم تجربی پنجم ابتدای که شامل 12 درس و 98 صفحه می باشد و یک درس عمومی برای تمام دانش آموزان ایران زمین در پایه پنجم است را مورد بررسی قرار دهم نحوه ارائه کتاب را با میزان ارائه فعال کتاب را با تکنیک ویلیام رومی مورد بررسی قرار می گیرد.


ویلیام رومی کتاب خود را به نام ((تکنیک های پژوهشی در آموزش علوم ))را در سال 1986ارائه کرد.روش او چنانکه خود او معتقد است ،یک روش تحلیل کمی است .که به توصیف عینی و منظم محتوای آشکار مطالب درسی و آزمایشگاهی می پردازند.
مراحل اصلی تحلیل محتوا عبارتند از:تعیین هدف ،نمونه گیری،رمز گذاری و مقوله بندی .طبقه بندی مقوله ها ،ارزیابی عینی طبقه ها.محتوا کد گداری و مقوله بندی می شود که ویلیام رومی برای تحلیل محتوای کتب درسی ابتدا محتوا را به سه قسمت:متن،تصویر،سوالات تقسیم می کند و سپس برای هر قسمت مقوله های را تعریف می کند.
نوع محتوا و نحوه ارائه آن در کتب درسی به خاطر اهمیتی که در تعیین خط مشی معلمین و دانش آموزان و در نهایت سیر تکاملی و پیشرفت علمی جامعه اعمال میکند کانون توجه تمامی دست اندر کاران آموزش و پرورش می باشد.

روشن است برای اینکه دانش آموزان امروز ما ،فردا همگام با دیگران سهمی در دانش هر روز در حال پیشرفت بشری داشته باشند.برماست که امروزبا آخرین یافته های یادگیری در آموزش دانش و مهارت های لازم و پایه ای دانش آموزان بکوشیم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی